De taal van je Lichaam

0

Het lichaam heeft een eigen taal. Deze taal uit zich vaak in klachten. Wanneer we de taal begrijpen kan een klacht dan ineens een oplossing zijn voor dingen die spelen in je leven.

Vanuit de Chinese geneeswijzen worden niet goed verwerkte emoties gezien als de vervuilers, die klachten veroorzaken.

In de taal vind je dit ook vaak terug.
Iets valt moeilijk te verteren
Of
Het voelt alsof ik een mes in mijn rug heb gekregen
Of
Er ligt veel op mijn schouders

Allemaal uitspraken die aangeven dat er iets gebeurd is waar vervolgens een fysieke uitdrukking aan wordt gegeven. Het mooie is dat dit de taal van je lichaam is en als je de taal van je lichaam begrijpt kan een ziekte/kwaal of klacht ineens een oplossing zijn in plaats van een probleem. Als je de taal maar snapt. En soms is die heel simpel omdat deze net als bovenstaande regels al in de taal zijn opgenomen.

Het is niet altijd duidelijk wat een klacht vertelt. Via Shiatsu kan je behulpzaam zijn bij het verhelpen van je klachten door de oorzaak te vinden en de taal van je lichaam te begrijpen. Je gaat opzoek naar de voedingsbodem van je klacht.

Wanneer je last hebt van je schouders kan het heel handig zijn om een te kijken wat daar allemaal op “ligt”. Nu kan het zijn dat je dan denkt nou dat valt wel mee daar kan ik geen last van hebben. Het lichaam reageert echter soms direct en soms met vertraging. Wanneer je naar de sportschool gaat heb je over het algemeen niet direct spierpijn maar de dag daarna wel.

Wij slaan in ons onbewuste zaken op die dan onverwachts opspelen wanneer er een gelijksoortige situatie of een situatie met eenzelfde emotie aangesproken wordt. En ineens krijgt het lichaam “spierpijn”. Je krijgt nekklachten, maagklachten of hoofdpijn en neemt een pilletje voor de pijn. Handig pijn weg alleen de oorzaak van de pijn die wordt niet weggenomen. Dit kan bijvoorbeeld leefstijl, stress, omgaan met emoties, zijn.

Op Facebook kwam ik een artikel van arts Hans Moolenburg tegen en die omschreef het zo:

De grondlegger van de hedendaagse geneeskunde is Louis Pasteur. Zijn redenering was als volgt: je hebt een bacterie; die veroorzaakt een ziekte; we moeten iets tegen die bacterie doen. Dat is – in een notendop – de visie van de moderne geneeskunde.

Pasteur had een tijdgenoot met een heel andere visie, Claude Bernard. Bernard is de grondlegger van wat je de “terreingeneeskunde” zou kunnen noemen. Hij geloofde wel dat bacteriën ziekten veroorzaken, maar alleen als het “terrein” daarvoor gunstig is. Net als in een tuin: als er veel kalk in de bodem zit, groeien er madeliefjes. In vochtige hoeken groeit een vlier of een wilg. De omstandigheden bepalen de aanwezigheid van organismen, die in die omstandigheden nuttig werk kunnen doen.

Zo kun je bacteriën zien als een soort vuilnismannen, die een vervuild terrein opruimen. Neem een longontsteking. Volgens de moderne geneeskunde komt dat door een pneumokok. De terreingeneeskunde zegt daarentegen: er was sprake van een verstoring van de werking van de longen en pneumokok is alleen maar een vuilnisman die dat probleem komt bestrijden. De terreingeneeskunde legt de nadruk op het schoonmaken van de persoon in kwestie.”

Oosterse geneeswijzen richten zich vooral op het in balans brengen van het “terrein”. Via Shiatsu kun je erachter komen wat jouw terrein vervuilt en wat je lichaam met zijn klacht vertelt. Soms is een klacht echter zo heftig zoals bijvoorbeeld longontsteking en heb je zoveel last van de “vuilnismannen” dat deze toch eerst opgeruimd moeten worden met bijvoorbeeld antibiotica. Ideaal zou zijn als je dan daarna kijkt hoe het kwam dat het lichaam deze vuilnismannen nodig had en wat nodig is om je lichaam weerbaarder te maken.

In China wordt om deze reden de westerse en oosterse geneeswijzen vaak gecombineerd.

Dit is een bijdrage van Japke Dogger EnglebertPraktijk Junonia Ridderkerk

Foto: Murray Barnes (Flickr, CC BY)

Comments are closed.