Drie lekkere en gezonde kersthapjes

0

Met kerst is het tijd voor snacks, chocolaatjes en ander lekkers. Het probleem met deze kersthapjes is dat ze vaak alleen lege calorieën leveren. Ze voeden je lichaam dus niet, maar geven je alleen kortstondig veel energie. De energie die je niet gebruikt, wordt opgeslagen als vet. Met deze drie lekkere en gezonde kersthapjes heb je dat probleem niet.

Zelfgemaakte crackers en tapenade

Serveer deze kerst eens wat anders dan toastjes met brie of zalm. Maak in plaats daarvan zelf koolhydraatarme crackers van boekweitmeel, havermout, lijnzaad, pijnboom- en pompoenpitten. Anders dan de meeste toastjes bevatten deze geen gluten en snelle koolhydraten, maar zitten ze boordevol gezonde vezels, vetten en eiwitten. Het recept voor deze crackers vind je hier.

Natuurlijk smaken de crackers lekker met brie of zalm, maar maak ook eens zelf een gezonde tapenade. Bijvoorbeeld van zongedroogde tomaten, kalamata olijven, dadels en knoflook. Deze tapenade past eveneens in een gezond koolhydraat dieet.

Sneeuwballetjes

Voor een witte kerst maak je van noten, kokos en gedroogd fruit in een handomdraai lekkere en gezonde sneeuwballetjes.

Ingrediënten:

  • Noten, zoals gemengde noten of cashewnoten
  • Zuidvruchten, zoals abrikozen of dadels
  • Kokosolie
  • Kokosrasp
  • Specerijen, zoals kaneel en/of vanille-extract
  • Cacao en/of pure chocolade (>72 procent)

Bereidingswijze:

  1. Doe alle ingrediënten in een blender of pureer alleen de zuidvruchten en hak de noten fijn in een keukenmachine. Net wat je lekker vindt.
  2. Voor een lekkere smaak voeg je specerijen, cacao of chocola toe en voor een betere textuur een beetje kokosolie.
  3. Van het vruchten-notenmengsel maak je balletjes, die je door het kokosschaafsel haalt.
  4. Leg de sneeuwballetjes even in de koelkast voordat je ze serveert. Zo worden ze wat steviger.

Courgette-chips

Van allerlei groenten kun je gezonde chips maken. Denk bijvoorbeeld aan boerenkoolchips. Deze kleuren mooi bij rode groenten, zoals cherrytomaatjes. Ook courgettechips zijn gezond en gemakkelijk te maken. Courgette bevat immers veel vezels, vitamine C en kalium. Daarnaast vind je in deze groente nog tal van anderen mineralen, zoals natrium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium en zink.

Ingrediënten:

  • Courgette
  • Kokosolie
  • Zeezout
  • Paprikapoeder
  • Peper

Bereidingswijze:

  1. Snijd de courgette in dunne plakken en bestrijk deze met een mengsel van kokosolie, zeezout, paprikapoeder en peper.
  2. Leg de plakken op een bakplaat in een voorverwarmde oven op 200 graden.
  3. Draai de chips na ongeveer 10 minuten.
  4. Na 25 minuten zijn je gezonde chips klaar.

Welke gezonde hapjes maak jij deze kerst? Deel ze in de reacties hieronder. Ik ben benieuwd!

Dit gastartikel is geschreven door Annemiek Shrestha-van der Krogt van Floraa.

Deel deze pagina! Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Comments are closed.