Natural Branding van groenten en fruit

0

Misschien herken je de volgende frustrerende situatie? Je hebt zin in verse, en biologisch geteelde, groenten en slaat je slag in de supermarkt. Vervolgens ga je naar huis met je milieubewuste courgettes en aubergines, maar ook met een vracht aan ongewenst plastic verpakkingsmateriaal. Hoe onuitstaanbaar is dit? Gelukkig is er nu een alternatief: Natural Branding. Wat houdt dit in?

Wat is Natural Branding?

Nature & More, een initiatief van de biologische groothandel Eosta, merkt biologisch geteelde vruchten en groenten met een hoge-resolutie laser. Dit maakt de milieuonvriendelijke verpakkingen in één klap overbodig. De laser brengt direct in de schil een brandmerk of tekst aan. Door dit biologische keurmerk zijn de producten herkenbaar als biologische gewassen. Hoe gaat dit precies in z´n werk? De laser “tekent” het kleine merkje door het pigment van het buitenste laagje van de schil te verwijderen. Deze natuurlijke, contactvrije en veilige werkwijze heet Natural Branding. De schil kan je gewoon eten, ook dat kleine stukje met merkteken. Smaak, bewaarbaarheid en geur blijven onveranderd. Gezondheidsautoriteiten in de EU en de VS hebben de techniek betrouwbaar verklaard.

Wereldwijde aandacht voor Natural Branding

Natural Branding is een relatief nieuwe technologie. Groothandel Eosta is eind 2016, en in samenwerking met hun handelspartner in Zweden, begonnen met de toepassing van Natural Branding op zoete aardappelen en avocado´s. Dit initiatief kreeg wereldwijde aandacht in de media. Nature & More heeft Natural Branding op de Europese markt gebracht. Ook supermarkten in Duitsland, Oostenrijk en Nederland besloten de gelaserde vruchten en groenten aan te bieden. In 2018 won Nature & More de internationale Sustainable Food Award. Tegenwoordig werkt Eosta/Nature & More samen met 32 supermarktketens in 13 verschillende landen. Gezamenlijk hebben zij, door gebruik te maken van deze lasertechnologie, al meer dan 22 miljoen ongewenste en milieuonvriendelijke plastic verpakkingen bespaard. Is dat niet geweldig? Kijk maar eens of jouw favoriete supermarkten al producten verkopen met dit gelaserde merkteken. Anders vast wel bij een Albert Heijn of Jumbo.

Veilig voor de consument

Natural Branding komt overeen met de biologische regelgeving van de EU. De techniek maakt geen gebruik van toegevoegde stoffen. Natural Branding heeft deze naam gekregen omdat de producten op geen enkel moment blootgesteld worden aan chemische stoffen. De hoge-resolutie laser wordt (contactvrij) op de schil gericht. Door de zeer hoge lokale verhitting verdwijnt het pigment van het buitenste laagje van de schil. Een kleine afbeelding wordt zichtbaar. De Universiteit van Wageningen heeft geconcludeerd dat de gelaserde groenten en vruchten veilig zijn voor de consument.

Weg met alle plastic verpakkingen!

Misschien vraag je je af welke vruchten en groenten geschikt zijn om zo´n merkteken te krijgen? Denk bijvoorbeeld aan mango, komkommer, kokosnoot, avocado, zoete aardappel, gember, appel, tomaat, courgette, granaatappel, grapefruit, pompoen en kiwi. Niets staat je in de weg om deze biologische producten te kopen. Weg met alle plastic! Volgens Nature & More zien veel van hun klanten Natural Branding als een echte oplossing. De beste verpakking is geen verpakking. Hiep, hiep, hoera voor Natural Branding.

Comments are closed.