Hoe effectief is het koolhydraatarm dieet om af te vallen?

0

Hoe effectief is het koolhydraatarm dieet om af te vallen?

Het koolhydraatarm dieet blijft populair. Maar hoe goed werkt deze afslankmethode eigenlijk? Is het koolhydraatarm dieet de manier om blijvend af te vallen? Meer hierover lees je in dit artikel. 

Wat is het koolhydraatarm dieet? 

Bij een koolhydraatarm dieet bestaat het voedingspatroon uit zo’n 20-30 procent koolhydraten. Dit is vaak de helft of zelfs nog minder van het aantal koolhydraten dat je eet bij een regulier voedingspatroon.

Rijst, brood en pasta zijn dan ook uit den boze. Deze voedingsbronnen bevatten namelijk veel koolhydraten. In plaats daarvan eet je veel meer vetrijke en eiwitrijke voeding. 

Maar waarom is dit dieet zo populair? Volgens de voorstanders maken koolhydraten ons te dik. Koolhydraat rijke voeding zorgt er volgens dieetgoeroes voordat de insuline in je bloed stijgt en je lichaam meer vet opslaat. Daarnaast zal ook nog eens je hongergevoel toenemen en je energiegebruik dalen. Met als gevolg dat je nog meer aankomt in gewicht. Aldus zo luidt de theorie van de voorstanders… Maar klopt het dat je sneller dik word door koolhydraten?

Maar klopt deze theorie ook?  

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze theorie niet klopt [1,2]. Waaronder uit een zeer goed onderzoek onder begeleiding van de prominente Stanford hoogleraar Christopher Gardner. 

Aan dit onderzoek deden 609 respondenten mee met obesitas die onderverdeeld werden in twee groepen. Of ze gingen minder koolhydraten of ze gingen minder vetten eten. Beide groepen aten ongeveer net zoveel calorieën. Verder mochten ze zelf bepalen hoeveel koolhydraten of vetten ze aten. Er werd dus geen dieet opgelegd. Het idee was dat de respondenten zelf er over nadachten welk voedingspatroon ze hun leven vol kunnen houden. En wat was denk je het resultaat? 

Uiteindelijk verloren beide groepen na 12 maanden gemiddeld genomen even veel gewicht. 

Dit onderzoek laat opnieuw zien dat het bij afvallen vooral draait om het verminderen van de calorie-inname. Het maakt minder uit van welke macronutrient de calorieën afkomstig zijn. Daarnaast is het ook heel belangrijk om te kiezen voor een voedingspatroon dat je hele leven vol kunt houden. 

Minder met ultra-bewerkte producten

Verder kregen alle respondenten binnen dit onderzoek verschillende tips over om minder ultra-bewerkte producten en meer complexe koolhydraten te eten. 

Ultra-bewerkte producten bevatten veel suiker, zout en of verzadigd vet. Hier eet je makkelijk te veel van. Complexe koolhydraten daarentegen zijn voedzaam en bevatten meer vezels. Je kunt hierbij denken aan voedingsbronnen zoals volkorenbrood, havermout, volkoren pasta, groenten, fruit en zilvervliesrijst.

Houd je aandacht bij het eten

Daarnaast kregen de deelnemers ook advies over hoe ze gezondere gewoontes kunnen aanleren. Een belangrijke tip was om bijvoorbeeld niet voor de tv te eten. In Amerika is dit binnen nogal veel huishoudens een vast ritueel. 

Het blijkt namelijk dat we geneigd zijn om meer te eten als we onze aandacht er niet bij hebben. En laat dit nou net het geval zijn voor de tv. Ook wel logisch, want bij je favoriete serie ben je veel minder bezig met of je al voldoende hebt gegeten.     

Wil je meer over weten over de voor en nadelen? Lees dan dit uitgebreide artikel over het koolhydraatarm dieet.

Conclusie

Het klinkt niet heel sexy, maar het beste dieet om af te vallen is het dieet dat je kunt volhouden. Hierbij draait het niet alleen om wat je eet, maar het helpt ook heel erg om inzicht te krijgen op welke momenten je te veel eet. Is dit bijvoorbeeld voor de tv of wanneer je je gestrest voelt? Als je daar meer bewust van bent geeft dat ruimte om deze ongezonde gewoontes te veranderen. 

 Referenties
[1] Gardner, C.D.; Trepanowski, J.F.; Del Gobbo, L.C.; Hauser, M.E.; Rigdon, J.; Ioannidis, J.P.A.; Desai, M.; King, A.C. Effect of low-fat vs low-carbohydrate diet on 12-month weight loss in overweight adults and the association with genotype pattern or insulin secretion: The DIETFITS randomized clinical trial. JAMA2018, 319, 667–679.

[2] Hall, K. D., & Guo, J. (2019). Carbs versus fat: does it really matter for maintaining lost weight?. BioRxiv, 476655.

Fit.nl – Erik Huizinga

Comments are closed.