Yoga en ademhaling

0

Vrijwel elke sport laat je dieper ademen, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat je bepaalde spiergroepen of ledematen overbelast. Het gaat telkens om dezelfde soort beweging.

Als je hockeyt ren je met een gebogen rug. Als je voetbalt worden je benen heel erg sterk. Als je tennist krijg je een krachtige rechterarm. In vrijwel alle sporten worden de knieën flink getraind. De middenrif adem of de midden adem pompt de zuurstof naar binnen om de versnelde stofwisseling bij te houden zodat er energie kan vrijkomen voor alle bewegingen. En wat doet Yoga?

Yoga laat je zoveel mogelijk volledig ademen. Volledig ademen begint onderin je bekken en eindigt hoog in de longen. Die volledige adem zorgt voor een oneindige bron van energie. Je lichaam haalt de prana niet alleen uit de ingeademde lucht, maar laadt zich ook op door een goed contact met de aarde. Als je geaard zit wordt je gevoed door de ondergrond. Als je lichaam ook nog goed rechtop kan zitten in een vrije stand, gaat de kosmos je ook voeden. Je voelt je als het ware geleid door het hogere. Je staat als een ander, je loopt als een ander. Maar vaak is het een lange weg om bij die natuurlijke adem te komen. Terwijl er niets zo natuurlijk is als ademen.

Buikadem

De eerste inademing geschiedt vlak nadat je bent geboren. Je gaat dan over van het element water naar het element lucht. Tot dan toe werd je gevoed door het bloed van je moeder. Je navelstreng nam de voeding mee van je moeder en ook de adem van je moeder. Je leefde letterlijk in eenheid met je moeder. Je ademde ook haar geest in. Er gebeurt veel meer dan je denkt. Je voelt haar angsten, maar ook haar vreugde. Je voelt het als ze valt, en je voelt ook haar spanningen. Bij de dokter of de tandarts in de rij bij de kassa, en de spanning van dat nare telefoontje. Spanning werkt op adem en je leeft op haar adem. Als je eenmaal zelfstandig gaat ademen, is je natuurlijke adem een buikadem. Het vele zitten later op stoelen zorgt ervoor dat je steeds hoger gaat ademen. Je bent letterlijk een stukje boven de grond. Dan volgt de computerstand of de televisie-hangstand. Het ademen wordt nog kleiner. Er is minder ruimte onder in de longen, maar ook hoog in de longen. Dan wordt het tijd voor Yoga. Yoga brengt je terug bij een vrije adem, en een vrije geest.

Contact met hemel en aarde

Het gaat bij Yoga niet alleen om een betere conditie, maar om meer contact met hemel en aarde. En dat komt omdat iedere houding een andere adem stimuleert. Het lage ademen van een flinke voorover buiging werkt op de lagere chakra’s. Een chakra is een energiecentrum dat bestaat uit Prana of fijnstoffelijke energie. Als een chakra beter gaat werken door een verbeterde energieopname dan verbeter je ook de kwaliteiten van dat chakra. Elk chakra heeft eigen kwaliteiten. Sporten werkt vooral op de drie lagere chakra’s die ervoor zorgen dat je overleeft, goede relaties hebt en prestatiegericht kan werken. Het volledige ademen van Yoga beïnvloedt ook de hogere chakra’s. De chakra’s van liefde en leegte en inzicht, vooral spiritueel inzicht.

Want Adem is een kracht waar je U tegen mag zeggen. De kracht van de adem brengt je in contact met innerlijk licht. Als je lichaam goed heeft leren zitten door een Yogales die gericht is op volledigheid, dus naar voren en naar achteren en opzij in staande liggende en zittende houdingen, dan kan je beginnen met de ademoefeningen. De yoga-ademoefeningen zijn gericht op het bewust leren beheersen van Prana of levensenergie. Daarmee kom je in contact met de diepere lagen in je zelf, in het Zelf. Je krijgt leiding op je weg naar een beter mens worden. Volledig ademen is van levensbelang want het geeft je grond onder je voeten en leiding vanuit de kosmos.

Dit artikel is geschreven door Jacqueline Pompe van Het Yogahuisje

Deel deze pagina! Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Comments are closed.