Browsing: Voeding

Nieuws
0

Bakpoeder veelbelovende ontstekingsremmer

Onderzoekers van het Medical College of Georgia zijn gestuit op een opmerkelijke ontstekingsremmende eigenschap van een simpel ingrediënt uit bakpoeder, met name natriumwaterstofcarbonaat (‘baksoda’). Een dagelijkse dosis baksoda vlak voor een maaltijd prikkelt de maag om meer zuur aan te maken. Voor milt zou dit een signaal zijn om een minder sterke immuunrespons op te wekken tijdens de vertering van een maaltijd, zoals die vaak na een maaltijd optreedt.

Nieuws
0

Meer duurzame cacao verwerkt

Een steeds groter deel van de cacao die door Nederlandse cacaoverwerkende bedrijven wordt ingekocht, is erkend duurzaam gecertificeerd. Het aandeel steeg van 21 procent in 2014 naar 30 procent in 2016. Dat blijkt uit een enquête naar het verbruik van duurzaam gecertificeerde cacao door cacaoverwerkende bedrijven in Nederland, dat het CBS in opdracht van het huidige ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft uitgevoerd.

Nieuws
0

Blauwe bessen en pure chocolade zorgen ervoor dat je er jong uit blijft zien

Het eten van blauwe bessen en pure chocolade helpt om er jong uit te blijven zien en geen rimpels te krijgen, omdat ze rijk zijn aan flavonoïden, stoffen die het DNA in onze cellen vernieuwen en voorkomen dat we beschermende telomeren beginnen te verliezen. Tijdens het verouderingsproces raken we deze telomeren namelijk kwijt.

Gezonde recepten
0

Koreaanse Kimchi

Topsporters weten dat hun lichaam levende voedingstoffen nodig heeft om topprestaties te kunnen leveren. Maar levend voedsel is ook belangrijk in een gezond voedingspatroon. Wist je dat Kimchi in Korea bij vrijwel iedere maaltijd gegeten wordt?

Annemiek Shrestha
0

Zelf zuurkool maken in 7 simpele stappen

Zuurkool is ontzettend gezond. Niet alleen draagt deze groente bij aan gezonde darmen. Ook is zuurkool goed voor je gewicht en je hart. En het leuke is: je kunt zuurkool gemakkelijk zelf maken. Hoe je dat doet lees je in deze blog.

Nieuws
0

Gezondheidswinst bij MS- en reumapatiënten na pilot met vers en onbewerkt voedingspatroon

Uit recent voedingsonderzoek blijkt dat het eten van meer onbewerkte voeding, meer groenten en fruit, en het matigen van suiker en koolhydraten positieve effecten heeft op de ervaren gezondheid en het welbevinden van patiënten die aan reuma of Multiple Sclerose (MS) lijden. Dit stellen onderzoekers van het Louis Bolk Instituut na twee voedingsinterventies bij ruim 120 reuma- en 180 MS-patiënten.

Annemiek Shrestha
0

Zo maak je zelf groentebouillon

Heb je wel eens groentebouillon gemaakt? Bouillon maken is eigenlijk heel gemakkelijk. Je hebt slechts wat groenten, water, kruiden en zout nodig om zelf een heerlijke, gezonde basis voor soep of andere gerechten te bereiden. Soep eten als lunch helpt trouwens ook als je snel wilt afvallen. In dit artikel tips hoe je zelf een bouillon maakt.

Annemiek Shrestha
0

Drie lekkere en gezonde kersthapjes

Met kerst is het tijd voor snacks, chocolaatjes en ander lekkers. Het probleem met deze kersthapjes is dat ze vaak alleen lege calorieën leveren. Ze voeden je lichaam dus niet, maar geven je alleen kortstondig veel energie. De energie die je niet gebruikt, wordt opgeslagen als vet. Met deze drie lekkere en gezonde kersthapjes heb je dat probleem niet.

1 2 3 16