Wel eens gehoord van “greenwashing”?

0

De woorden ‘natuurlijk’, ‘puur’, ‘organisch’ zijn niet beschermd. Iedere fabrikant of cosmeticamerk mag deze woorden op de verpakking gebruiken.

Hierdoor wordt vaak afbreuk gedaan aan de betekenis en waarde van deze woorden. Sommige bedrijven noemen hun product ‘natuurlijk’, terwijl er slecht één natuurlijk ingrediënt in het product voorkomt. Op deze manier profiteren ze van de hedendaagse groene trend, zonder aan enige milieu-eisen hoeven te voldoen.

Dit heet dus ‘greenwashing’. Je kunt je verdiepen in de betekenis van ingrediënten om zekerheid te hebben. Je kunt ook kijken naar keurmerken. Maar let wel goed op. Er zijn bedrijven die prachtige logo’s maken, maar die helemaal geen betekenis hebben.

Ondertussen zijn er ook heel wat keurmerken met allemaal een andere filosofie. Dus ook hier ben je niet zeker van een 100% natuurlijk product.

Met het Icada keurmerk ben je dat gelukkig wel. Kijk op deze site voor een betekenis van de verschillende keurmerken: www.bio-amable.nl/alle-keurmerken-informatie-biologische-cosmetica

Dit artikel is geschreven door Inge Pluijmakers-Schuurmans, Marcostherapeute en schoonheidsspecialiste Diferencia praktijk voor huidverzorging en de-stressing, www.diferencia.nl

 

Deel deze pagina! Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Comments are closed.