‘Consument kiest vaker voor duurzame eieren’

0

Volgens schattingen eten Nederlanders dit paasweekend twee eieren per persoon, goed voor 32 miljoen eieren. Steeds vaker zijn dat vrije uitloop- en biologische eieren, blijkt uit onderzoek van ABN Amro.

De bank verwacht dat deze duurzame eieren de komende twee jaar hun marktaandeel fors vergroten met respectievelijk 5 en 7 procent. “Scharreleieren vinden we eigenlijk niet meer genoeg. Vrije uitloop- en biologische eieren staan in dierenwelzijn weer een tree hoger”, zegt ABN Amro-analist Frank Rijkers.

De aanpassingen leiden voor de boer tot een hogere kostprijs. ABN Amro denkt dat een prijsstijging van ruim 20 procent per ei nodig is om die kostenstijging te compenseren.

“De consument is zeker bereid dat te betalen”, zegt boer Bart Holtrop uit het Friese Rotstergaast. “Je moet je als boer dan wel kunnen onderscheiden: met een verhaal, met je product, met je idee. Dat moet je uitdragen. Dan weten mensen ook precies waar ze voor kiezen. Als ze niet weten of een ei van boer A of boer B is, ja, dan kiezen ze voor de goedkoopste eieren.”

Bron: NOS.nl
Foto: United Soybean Board (Flickr, CC-BY)

Comments are closed.